sunnuntai 23. lokakuuta 2016

Kenen syy se on, että olen lihava?

Heti alkuun sanon, että toivon etten pahoita kenenkään mieltä, se ei ole tarkoitus. Mutta nyt tulee painavaa mielipideasiaa ja toivon, että se toimii ennemminkin herättelijänä todellisuuteen kuin hyökkäyksenä. Ja nyt puhutaan siitä miksi minä olen/olin lihava, miksi minun joku tuttuni on lihava tai miksi ehkä juuri sinä olet lihava.

Kirjoitan tätä nyt aikuisille ja sellaisille kenen ylipainoon ei vaikuta lääkkeet/sairaudet (vaikka toki näidenkin kanssa ylipainolle voi tehdä jotakin).




Paljon on ollut esillä juuri otsikossa esitetty kysymys. Kenen syy se oikeesti on, että olen lihava? Tällä viikolla keskustelimme facebook-ryhmässä tästä aiheesta ja siitä syntyi niin mielenkiintoista juttua, että oli pakko jatkaa tänne.

Kyllähän kaikki varmaan tietää kenen syy se oma ylipaino on. Eri asia toki suostutaanko siihen uskomaan. Oma vikahan se on. Tiedän, että joidenkin sydän varmaan sai lisälyöntejä nyt. Huomioikaa edelleen, että en puhu näistä tapauksista "Aloitin masennuslääkityksen ja ne lihotti mua 30kg" sekä puhun edelleen aikuisista enkä esim. lapsen pienestä ylipainosta terveydenhoitajan sanomana.

Jos mietin sitä mistä mun ylipaino johtui niin monta syytähän sille on: 

- Epäterveellinen ruoka, etenkin siis minun itseni kokkaama
- Liian paljon ruokaa
- Herkut ja osaamattomuus kohtuusyömiseen
- Oman rahan käyttö herkkuostoksiin
- Liikkumattomuus (laiskuus)
- Huono unirytmi 
- Alkoholi
- Välinpitämättömyys





Somekeskusteluissa nousee esiin aina monia puolia ja ajatuksia tähän asiaan ja se on ihan ymmärrettävää. Eniten nousi kuitenkin esiin se kuinka oma ylipaino koitetaan aina laittaa jonkun toisen syyksi! Ei myönnetä sitä, että minä ihan itse olen se, joka syö ja herkuttelee, joka tekee kauppakäynneillä huonoja valintoja ja joka makaa sohvalla, vaikka voisi lähteä lenkille. Syytetään mm. geenejä, omia vanhempia, omaa perhettä, töitä tai ilmoitetaan syyksi milloin mitäkin.







Ihmiselle on luontaista kaiketi se, että ei myönnetä omaa syyllisyyttä tai omia virheitä ja on aina helpompi syyttää muita. Jos kuitenkin aletaan hakemaan syitä ylipainoon jostain muualta kuin omasta itsestä niin mennään aivan väärään suuntaan. Itseään ei toki tarvitse eikä saakkaan moittia ja haukkua, mutta asioita kannattaa pohtia itseään kannustaen, niin, että myöntää kuitenkin "Kyllä tää on nyt ihan musta itsestäni kiinni eikä kenestäkään muusta." 

Sillä ei kukaan muu sun puolesta liho eikä myöskään muuta niitä elintapoja. Ympäristö voi antaa kannustusta ja apuja, mutta sinun itsesi on ymmärrettävä ja myönnettävä tilanne ja haluttava muuttua. Jokaisella ihmisellä on varmasti jotakin mikä hankaloittaa painonpudotusta, mutta ne on hidasteita, jotka jokainen voi voittaa. Eikä niihin hidasteisiin saa jäädä kiinni ja taas käyttää niitä tekosyynä sille, että ei edes yritä. Kun vaan ymmärtää sen, että tää on nyt oikeesti mun käsissä enkä voi syyttää ketään muuta.


Unohda mutkumutku- asenne. Tämä johtaa vaan siihen, että etsit syitä muualta ja et itse halua yrittää. "Mutku töissä on niin epäterveellistä ruokaa tarjolla. Mutku meillä kotona on aina herkkuja. Mutku kukaan ei lähde mun kanssa lenkille. Mutku kaikki muutkin syö mäkkärissä. Mutku mä oon kiireisessä työssä. Mutku mulla on sellaset geenit joilla on tosi vaikea laihtua." Kuulostaako tutulle? Nämäkin kaikki asiat on itsestä kiinni, ainakin mun mielestä.




Mieti sitä miksi olet ylipainoinen? Vähän samaan tapaan kuin minäkin mietin ylempänä. Uskon, että kaikki tai ainakin lähes kaikki ne asiat, on oikeasti sellaisia juttuja joihin voit itse vaikuttaa, joita voit itse muuttaa. Älä moiti itseäsi vaan ymmärrä se, että kun sinä itse olet "syyllinen" niin sinä itse voit myös sen asian muuttaa. Ja se on aika hienoa se. 

Omien tapojen muuttaminen on vaikeaa, mutta se on paljon helpompaa, kun tiedostaa oman osansa siihen.

Jotta kukaan ei luulisi tätä painostukseksi painonpudottamiseen niin ei, tämä ei ollut postaus, jonka tarkoituksena on saada jokainen ylipainoinen laihtumaan. Vaan jos sinulla on tavoitteena terveempi elämä, pienempi vaakalukema, niin nyt:

ole rehellinen itsellesi ja katso peiliin. 

-krista





1 kommentti:

  1. Tuota... oon jonkun aikaa seurannut blogiasi ja fb-sivujasi ja kuulun myös samaiseen fb-ryhmään josta mainitse yllä. Kirjoituksistasi paistaa tosi usein naiivisuus (laitetaan ikäsi piikkiin), "hei, olen keksinyt ruudin" - asenne (toki saat tuloksistasi ja elämäntapamuutoksestasi ollakin ylpeä!). Olet vielä elämäntapamuutosmatkasi alkutaipaleilla jossa vasta opettelet. Oikea työ alkaa vasta sitten kun olet tavoitteesi saavuttanut; Kuinka hallita painoa? Se on koko loppuelämän mittainen työ.

    Kirjoitat tässä postauksessa "sellaisille kenen ylipainoon ei vaikuta lääkkeet/sairaudet (vaikka toki näidenkin kanssa ylipainolle voi tehdä jotakin". Ymmärrätkö itse ollenkaan mitä kirjoitat?

    Olen itse joskus painanut saman verran kuin sinäkin. Nykyään olen normaalipainoinen, olen ollut jo vuosia, mutta mikä on muuttunut? Toki syön terveellisemmin kuin ennen ja liikun enemmän koska energiaa on kuin pienessä kylässä, mutta asiaan liittyy myös asioita joihin EI_IHAN_OIKEASTI_VOI_VAIKUTTAA millään tavalla itse. Uskotko?

    VastaaPoista