sunnuntai 6. marraskuuta 2016

Huolehdi itsestäsi jo nyt, äläkä vasta sitten kun olet sairas

Oikeasti terveen elämän avaimet on ihan meidän lähettyvillä. Mutta kuinka moni ottaa ne käyttöön?

Meidän yhteiskuntakin on hyvin ongelmakeskeinen, vaikka itse ongelman sijaan pitäisi keskittyä siihen mistä ongelma saa alkunsa. Ja usein me ihmisetkin toimitaan näin. Asioihin puututaan vasta silloin, kun asiasta tulee jollain tapaa ongelma. Tai jotkut ei ehkä sittenkään.



Jokainen tietää, että jos haluaa pitkän terveen elämän kannattaa syödä terveellisesti, harrastaa liikuntaa ja käyttää aika minimaalisesti päihteitä. Toki aina nämäkään ei auta, mutta noin yleisesti. Siten me itse teemme kaikkemme, jotta me pysyisimme terveinä ja voisimme hyvin. Miksi siis ihmiset ei panosta itseensä ja elämäänsä, kun ratkaisu jolla me itse voisimme vaikuttaa, on lopulta hyvinkin yksinkertainen? 

Jotenkin tuntuu hassulta itse tästä puhua. Olin 18-vuotiaana terveyskeskuksessa hankkimassa ehkäisyä itselleni. Siinä samalla tuli sitten tehtyä kaikenlaisia kokeita ja lopputuloksena oli keskustelut vaikeasta/mahdottomasta raskaudesta tulevaisuudessa sekä soitto siitä, että lääkitys diabetekseen ja verenpaineeseen pitää kohta aloittaa. Syynä näihin oli mun paino ja elintavat. Mun unelma aina on ollut tulla äidiksi ja silti nämä asiat ei saanut mua toimimaan ja muuttamaan elintapoja. Vaikka avaimet olikin mulla itselläni.

Toki tästä huomaa, asiat ei aina ole niin yksinkertaisia ja tosta vaan helppo toteuttaa.

Mutta kun miettii kuitenkin sitä kuinka paljon ihmiset nykyään sairastuu kaikenlaisiin sairauksiin niin herää kysymys: mikä saa ihmisen toimimaan omaa hyvinvointia vastaan? En mä olisi halunnut parikymppisenä alkaa syömään lääkkeitä. Ja silti jatkoin samaa rataa. No tilanne on nyt muuttunut.



Viime viikolla koulussakin puhuttiin siitä kuinka liikuntakin yksinään voisi muuttaa tilannetta. Puhumattakaan siitä, että panostaisi kaikkiin osa-alueisiin. Olen monesti lukenut tekstejä joissa puhutaan juuri siitä, että miksi et toimisi itse nyt itsesi lääkkeenä? Miksi odotat sitä, että saat lääkärin määräämät lääkkeet tulevaisuudessa? Miksi et panostaisi nyt terveyteesi sillä se näkyy myös tulevaisuudessa? Sehän on kuitenkin fakta, että kaikki me haluamme elää hyvän, terveen ja onnellisen elämän, joka kestää mahdollisimman kauan.



Toki pitää muistaa kuitenkin, että ei liikunta ja terveellinen ravinto ole tae siitä, että pysyt terveenä. Mutta kun niistä pitää huolen, niin todennäköisyys pysyä kauemmin terveenä on suurempi.

Ja kyllähän tässä on sekin puoli, että jos ihmiset panostaisi itseensä ja terveyteen enemmän niin se tekisi hyvää myös yhteiskunnalle. Kyllä sillä olisi suuri merkitys kun ihminen pitäisi huolta itsestään vaikuttamalla siihen mitä suuhun laittaa ja liikkumalla, ihminen kun on luotukkin liikkumaan. Ja tähän vielä lisäksi unen saanti sekä suhteellisen kiireetön/stressitön elämä. Unohtamatta sitä, että olet itseäsi kohtaan armollinen ja rakastava, etkä koko ajan tuomitseva. Sellainen elämä siis, mikä tukee kokonaisvaltaisesti hyvinvointiasi.





Mieti hetki taas itseäsi. Miten sulla on asiat? Se, että sä panostat itseesi ja terveyteesi ei tarkoita kuitenkaan ihmetekoja. Jo pienillä valinnoilla on merkitys. Kun sä panostat itseesi nyt, sun ei ehkä tarvitse miettiä tulevaisuudessa "olisimpa silloin aikaisemmin tehnyt näin ja näin" ja voisit ehkä jopa elää pidempään terveenä ja hyvinvoivana. Jokainen kuitenkin tietää, että epäterveelliset elämäntavat, etenkin siis toistuen/jatkuvasti vuosien ajan, ei tee meille hyvää ja niillä voi olla omat seurauksensa.

Mä oon huomannut sen, kuinka terveydellä todellakin on suuri merkitys. Mä en halua koskaan siitä luopua. Mä en halua näin nuorena jo syödä lääkkeitä sellaisiin asioihin joihin voin itse vaikuttaa. Kyllä oon tyytyväinen siihen, että sain elämäntavat terveellisiksi ennenkuin mun tarvitsi aloittaa lääkkeiden käyttö. Mä en halua itse olla esteenä sille, että en voi saada lapsia. Mä aion pitää kiinni siitä hyvästä olosta mikä mulla on niin pitkään kun vaan pystyn. Mun omilla valinnoilla kuitenkin on merkitystä mun omassa elämässä.

En voi tietää mitä tulevaisuus tuo, mutta mä yritän tehdä siitä niin hyvän kuin mahdollista. Mä aion käyttää hyödyksi tilaisuuden jolla voin itse vaikuttaa. 


Eihän ole mitään parempaa asiaa johon panostaa kuin minä itse?
-krista










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti