maanantai 26. syyskuuta 2016

Laihaläski hommiin! (Yhteistyössä siskoni sekä Fitverstas)



Moikka kaikille!
Olen Heidi, Kristan pikkusisko ja pääsin myös mukaan tuohon Fitverstaan promotiimiin ja ajattelimme Kristan kanssa, että olisi mukava tehdä myös minun ohjelmasta vähän juttua tänne blogiin, niin pääsette sitten seuraamaan kahta eri ohjelmaa. Kerron tässä ensin alkuun vähän taustaani ja sen jälkeen fiiliksiä alkavasta ohjelmasta.


Olen 19-vuotias liiketalouden opiskelija Kouvolasta. Olen koko elämäni oikeastaan harrastanut ratsastusta, mutta siinä on melkein ainut liikuntamuoto, mitä ennen tein. Nyt vuoden vaihteessa aloin käymään kuntosalilla aina välillä muutaman kerran viikossa, mutta viime kuukausina määrä on lisääntynyt ja nyt käyn noin 4-6 kertaa viikossa salilla.


Olin ennen ihan samanlainen kuin Krista; söin, join ja makasin. En kuitenkaan missään vaiheessa kerännyt hirveästi ylipainoa, koska syömiseni meni niin, että jonain päivinä mätin ihan hulluja määriä sitä ruokaa, mutta sitten joskus saattoi olla päivän parin paasto, jolloin en syönyt paljon mitään. Mutta usein se ruoka oli ihan surkeeta – pitsaa, hampurilaisia, kebabbia, vaaleata höttöleipää, kermakastikkeita jne. Roskaruokaa söin varmaan 1-6 kertaa viikossa. Kotona oli kuitenkin siis joka päivä saatavilla hyvää kotiruokaa eikä sillä olisi itselleen hallaa tehnyt, mutta sitten omilla valinnoilla kodinkin ulkopuolella oli suuri merkitys. En myöskään liikkunut melkein koskaan, joskus kävin kävelyllä. Vihasin ennen liikuntaa, koska esimerkiksi koulussa olin aina se huonoin eikä fiilis liikuntaa kohtaan ollut koskaan mitenkään hyvä. Näinä aikoina käytin myös paljon alkoholia, saattoi mennä yli viikkokin helposti humalassa, mutta vakiona oli, että joka viikonloppu join sen pari päivää. Olin sellainen niin sanottu siiderivalas silloin.

Näistä osaatte varmaan päätellä, etten ollut missään hyvässä kunnossa. Pituutta minulla on noin 160cm ja painoa pahimmillaan oli 66kg, mikä ei sinänsä kuulosta vielä pahalta. Kävin kuitenkin kehonkoostumusmittauksessa kun alotin treenaamisen ja silloin

totuus paljastui – kehossani oli rasvaa 42 % ja lihakset olivat olemattomat. Peruskuntoni oli ihan nollassa ja mitään en jaksanut fyysisesti tehdä. Mittaajakin sanoi, että

olen sellainen laihaläski, ja niinhän minä 

olenkin, edelleen.

 Nyt kun olen alkanut treenaamaan enemmän ja miettimään syömisiäni, monet ihmettelevät, että miksi teen niin, koska en ole läski. Ei tarvitse olla ylipainoinen, jotta voi pitää huolta itsestään. Koko ajan mäkin yritän saada kropastani sitä älytöntä määrää rasvaa pois. Monien mielestä mä olen hyvässä kunnossa, koska ei mulla ole ylipainoa enkä ulkoapäin näytä mitenkään lihavalta, mutta jos minussa on ollut joskus melkein puolet painosta rasvaa, ei se ihan normaalia ole. Vaikka eteenpäin on menty, niin silti mulla on vielä paljon matkaa jäljellä. Miksi pitäisi tyytyä vähempään, kun tietää, että itsestä lähtisi vielä enemmän irti? Tiedän, että monet olisivat tyytyväisiä tähän ulkonäköön mikä mulla on nyt, mutta mä en ole, eikä tarvitsekaan. Mielestäni ei ole koskaan hyvää syytä olla treenaamatta, koska aina voi pyrkiä parempaan ja se mun parempi on rasvattomampi ja lihaksikkaampi, terve vartalo.

Voitte varmaan arvata, että alussa se salilla käynti ja syöminen oli todella hankalaa ja vasta parina viime kuukautena olen osannut treenata ja syödä oikein. Mulla on ollut todella hyvä fiilis ja tunne kehossani nyt. Siltikään en ole saanut haluttuja tuloksia vielä ja sen takia päätin hakea Fitverstaan tiimiin mukaan. Ohjelmakseni valitsin body transformation package:n, jonka on tarkoitus kerätä lihasmassaa ja saada lihaserottuvuutta, polttaa rasvaa ja parantaa kuntoa. Ohjelma ei kuitenkaan ole tarkoitettu ihan vasta-alkajille, koska siinä on haastaviakin liikkeitä ja väärin tehtyinä ne voivat olla vaarallisia. Ohjelma kestää 10 viikkoa, joten sinänsä aika pitkään pitäisi jaksaa treenata kunnolla.





Sain viime viikolla käsiini ravinto- ja treeniohjelman ja olen sitä nyt tutkistellut muutaman päivän. Treenejä on 3-6 kertaa viikossa raskaalla, keskiraskaalla ja kevyellä vastuksella. Melkein kaikki liikkeet olivat tuttuja jo minulle ja odotan treenaamista innolla. Eniten odotan sitä, että pääsen kunnolla haastamaan itseni, koska esimerkiksi raskailla viikoilla painot ovat siellä 80-90 % maksimista, enkä ole oikein koskaan treenannut niin isoilla painoilla.

Ohjelma alkaa niin, että ensimmäiset kaksi viikkoa on raskaita viikkoja vastuksiltaan. Seuraavat kaksi viikkoa ovat keskiraskaita, jossa syke on korkeammalla kuin raskailla viikoilla ja keskitytään totta kai lihaksien kasvuun, mutta myös lihaserottuvuuteen. Seuraava viikko sitten on kevyt viikko, jossa painot ovat aika pieniä ja sarjat pitkiä, jotta veri saadaan kiertämään lihakseen ja auttamaan palautumista. Kaikilla näillä viikoilla on myös tarkoitus lenkkeillä.

Seuraava puolikas alkaa samalla raskaalla viikolla, jossa työstetään pelkästään sitä maksimivoimaa. Sen jälkeen alkaa minun mielestäni vaativin kolmen viikon rutistus, jossa on treenit 6 kertaa viikossa ja sykkeen kuuluisi olla aika korkealla koko ajan, on super- ja pudotussarjoja sekä paljon aerobista treenaamista. Tätä odotan kauhun sekaisin tuntein, koska tiedän kuntoni olevan edelleen aika surkea, mutta parhaani yritän silti tehdä koko ohjelman ajan. 

Jos ei poistu mukavuusalueelta, ei niitä tuloksia synny. Ohjelma loppuu kevyellä viikolla, jossa on vain kolme treeniä ja sen jälkeen lähdetäänkin mieheni kanssa minilomalle Riikaan hemmottelemaan toisiamme. 




 Aluksi mua myös jännitti se, kuinka paljon joudun syömään. Olen aiemmin syönyt aika vähän, noin 1300kcal vuorokaudessa ja vaikka tollasella kalorimäärällä olenkin jaksanut treenata ihan hyvin, tiedän ettei se ole riittävästi. Uutta ravinto-ohjelmaani tutkiessa ruokien määrä kyllä lisääntyy, mutta sen laatu ei muutu. Eli syön vuorokaudessa 6 kertaa hyvää, puhdasta ruokaa ilman mitään ihmekikkailuja. Paljon kasviksia, hedelmiä, hyviä rasvoja, riittävästi proteiinia ja jonkin verran hiilaria. Tuo ohjelma oli tarkoitettu myös laihduttajille, mutta mun tavoitteena ei ole enää laihduttaa, vaan oikeastaan kerätä massaa, joten lisään sinne myös rajoitetusti rasvaa ja hiilaria. 

 Aamu lähtee käyntiin hiilarilla, proteiinilla ja hedelmillä. Ennen salia syön kevyemmän lounaan ja se on yleensä koululounas (jos tarjolla on jotain sopivaa) koska minä en suostu siihen, että syön kylmää kanaa ja riisiä autossa. Salin aikana juon aina BCAA-aminohappojuomaa ja reenin jälkeen palautusjuomana on hera80-proteiini. Salin jälkeen on myös päivän isoin annos; jotain lihaa, riisiä/perunaa/pastaa sekä kasviksia. Välipaloja pitää syödä päivän mittaan kaksi ja vaihtoehtoina on joku hedelmä, heraa, marjoja, rahkaa, kasviksia jne. Iltapalan sisältö on myös melkein sama.

Mun mielestä on tosi hyvä, että Fitverstas on antanut eri vaihtoehtoja ravinnon saamiseksi, koska mä olen esimerkiksi aika nirso ruuan suhteen ja aina saman ruuan puputtaminen ei ole mua varten. Haluan myös, että ruoka maistuu hyvältä ja siitä tulee hyvä fiilis, vaikka se onkin terveellistä. Sallin myös itselleni yhden herkkuaterian viikossa, koska yksi huono annos monien kymmenien hyvien seassa ei mun ohjelmaa kaada. 

Tällä hetkellä lähtötilanne on tämä; aamupaino on 57,1kg, hauiksen ympärysmitta 26cm, rinnan 86,5cm, vyötärön 77,5cm, lantion 91,5cm, reisien 54cm ja pohkeiden 33,5cm. Tavoitteena mulla on kehittää koko kropan lihasmassaa, joten paino saa nousta, mutta ei rasvana vaan lihaksena. Sen tiedän, että kymmenen viikon aikana lihas ei pysty hirveästi kasvamaan, mutta kaikki kehitys on tervetullutta. Ohjelman jälkeen toivon olevani kiinteämmässä kunnossa ja saada joitain lihaksia näkyviin. Konkreettisena tavoitteena mulla on ohjelman lopussa saada ensimmäisen viikon maksimipainoihin 10kg lisää, katotaan miten käy. Lisäksi haluaisin saada edes yhden punnerruksen ja leuan vedon. Lisäksi mä toivon, että tän ohjelman avulla voisin vihdoin uskoa itseeni ja siihen, että vielä joku päivä mä olen siinä kunnossa, kuin haluan. Nyt kehitys on ollut aika hidasta ja alkaa usko loppumaan välillä. Mulla on seuraava kehonkoostumusmittaus helmikuun lopussa ja sillon toivon, että lihasmassaa olisi tullut edes kilo lisää ja että rasvaprosentti olisi 29, kun tällä hetkellä se on noin 35.



Kaiken kaikkiaan mä olen tosi innoissani tästä ohjelmasta ja mä tiedän, että mä pystyn tähän. Tällaiseen on turha lähteä sellaisella asenteella, että eihän tästä mitään tule, koska sellasella paskan jauhamisella ei pääse elämässä eteen päin. Mä olen niin varma, että pystyn suorittamaan tän ohjelman loppuun saakka kunnialla. Totta kai tämä vaatii vähän järjestelyä ja uhrauksiakin, mutta ei haittaa. Uskon, että tämä on kaikki sen vaivan arvoista.



Jos teitä kiinnostaa seurata enemmän myös mun kehitystä, niin mua voi seurata Instagramissa tunnuksella heidiiiu tai Snapchatissa heidikatriina. Yritän päivitellä ainakin snapchattiin päivittäin jotain juttuja ja instagramiakin usein. Tänne kirjoitan varmaan lisää sitten, kun ensimmäiset 5 viikkoa on kuluneet. Silloin myös otetaan seuraavat mitat ja kuvat. 

-HEIDI

Siinä oli siis siskoni, suorapuheinen ja ärhäkkä! Annoin hänelle luvan päivitellä blogini kautta omaa matkaansa sillä kaikki esimerkit on tervetulleita :) Ja lisäksi mennään nyt yhdessä eteenpäin tämän Fitverstaan kanssa ja edelleenkin kannattaa tutkia Fitverstaan palveluita. Olen monilta nyt kuullut kuinka opiskelijankin budjettiin sieltä löytyy apua joten: 

www.fitverstas.fi

Täytyy sanoa vielä, että Heidi on "loistava" esimerkki yleistyneestä ilmiöstä eli laihastaläskistä. Ei saa huolestua vasta silloin, kun tavaraa kertyy vyötärölle! Pieni paino ei kerro terveydestä mitään ja kuten Heidilläkin oli vain muutama ylimääräinen kilo, hän oli silti oikeasti epäterve. Mutta onneksi nyt on uusi suunta :) Ajatelkaa, Heidin rasvaprosentti oli melkein sama kuin mitä minulla oli noin 60kg ylipainoisena! Siis ihan kauheaa suorastaan ajatella niin, joten pitäkää huolta terveydestänne jo ennen kuin se näkyy ulospäin kiloina.

Omasta valmennuksestani vielä sen verran, että sujuu aikalailla suunnitelmien mukaan, mutta paino se ei vaan laske ja se oikeasti alkaaa turhauttamaan! Katsotaan mitä tässä nyt vaihtaa, hiilihydraattien määrää vaihdetaan ja lisää aerobista joukkoon. 

Me ollaan luomassa täysin uutta elämää, sellaista jossa voidaan hyvin. Tee säkin niin! 

Ihanaa uutta viikkoa
-krista

























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti