perjantai 2. lokakuuta 2015

I love food!

Pari päivää sitten salilla mietin erästä asiaa. Mietin siellä ruokaa. Oikeastaan mietin siellä aina ruokaa jostain kumman syystä. Totesin Jukalle, että " Voi kun en ois lihava niin saisin syyä kunnon kotiruokaa." 


Olisi ihanaa, kun saisin syyä kunnon kotiruokaa joka päivä. Tarkoitan esimerkiksi perunamuussia ja lihapullia, makaroonilaatikkoa, spagettia ja lihapullia sekä kanakastiketta ja riisiä. Mutta en saa. Monesti laihduttajille sanotaan, että riittää, kun syö kaikkea kohtuudella eli lautasmallin mukaan. Kaikilla se ei vaan toimi niin ja mua ärsyttää ne ihmiset jotka ei sitä ymmärrä. Toki en voi olettaa, että ihmiset osaisivat asettua sen laihduttajan asemaan. Mutta esimerkiksi minä en todellakaan voi syödä joka päivä tuollaista kotiruokaa. Otetaanpa esille toi perunamuussi ja lihapullat. Perunamuussia ei saa syödä sillä meillä kotona ainakin tällä hetkellä vältellään hiilareita. Lisäksi jos söisin niitä joka päivä, varmasti vaan lihoisin. Sitten ne lihapullat. Luulisi, että se on ihan yksinkertainen juttu ja niinhän se onkin, kunhan muistaa ettei laita taikinaan paljoa korppujauhoja ja jauhelihassa saa olla korkeintaan 10% rasvaa. 


Nyt siellä joku varmaan ajattelee, että ei kai se noin tarkkaa ole tai sitten mun pitäisi vaan liikkua enemmän. Joo totta, niin pitäisi liikkua enemmän, mutta aina ei kerkeä tai oikeesti vaan jaksa. Siksi pitää pitää kiinni tiukemmin siitä dieetistä. Enkä todellakaan aina siinä onnistu. Yritän kyllä parhaani. Joillekkin taas saattaa olla jo ihan sujuvaa se, että kotiruokana pidetään kanapihvejä ja keitettyjä kasviksia. Mutta täytyyhän se myöntää, että mä mieluummin söisin perunamuussia ja lihapullia. Tosin en oo vielä kauaa elänyt näin tarkassa ruokailussa. Ehkä vuoden päästä minullakin on eri käsityskotiruuasta. 

Välillä se on vaan todella turhauttavaa, että kauppaan ei voi vaan mennä ja ottaa hyllyltä mitä haluaa. Tai voinhan mä, mutta sen hinta on aika kova. En halua kuitenkaan koskaan enään olla niin iso tai alkaa parikymppisenä syömään lääkkeitä.  Se vaan ottaa välillä pannuun, että jokaisesta ruuasta pitää katsoa mitäs kaikkea se sisältää ja kuinka paljon. Ellen siis jo ulkoa muista. Usein tulee näitä hetkiä jolloin päässä kuuluu " Takas hyllyyn liikaa hiilareita. Tätä ei saa syödä, kun on kauheesti rasvaa." Toki meilläkin on niitä päiviä/hetkiä jolloin herkutellaan  ja syödään kielletysti. Suurimmaksi osaksi kuitenkin luetaan pakkauksien sisältöjä ja mietitään mitä sitä oikein söis, kun kana ja kasvikset tulee ulos korvista.


Mutta nämähän on näitä elämän pieniä valintoja. Ois vaan pitänyt tehdä erilaisia valintoja aikaisemmin. Ajattelen usein, että söin monet vuodet liikaa herkkuja ja sen seurauksena joudun nyt olemaan ilman. Olisi ollut paljon järkevämpää aina syödä silleen kohtuullisesti niin voisin ehkä nytkin elää vähän rennommin tän ruuan suhteen. Minä nyt en enään oikeen voi tehdä valinnoilleni mitään paitsi syödä jatkossa painoni ja terveyteni vaatimalla tavalla. Vaikka rakastankin ruokaa niin en voi enään antaa sille valtaa elämässäni. 

Halusin kirjoittaa pienen jutun tästä aiheesta sen takia, että ehkä joku lukija ottaa tästä ideaa omiin ruokailutottumuksiin. Ja en sano, että kukaan ei sais lihoa, lihava on paha olla tai kaikkien lihavien pitäisi alkaa dieetille ja laskea kaloreita. Jokainen toimii omalla tavallaan ja mä oon myös omat tapani valinnut. Haluan vaan rohkaista niihin pieniinkin elämäntapojen muutoksiin ettei kävisi niin kuin minulle. En sano myöskään sitä, että minulla olisi asiat todella huonosti vaan sanon sitä, että oishan se kivempi syödä hyvin koko elämänsä ajan kuin vetää ihan överiksi ensin useat vuodet ja sitten olla tarkkana ja kituutella. Siksi toivon, että ihmiset syövät kohtuullisesti ja vaikka juuri sen lautasmallin mukaan. Hyvää kotiruokaa ja silloin tällöin herkuttelua. Eli sanottakoon kulkea kultaista keskitietä eikä mennä kummastakaan ääripäästä niinkuin minä tein. Tehkää niitä ratkaisevia päätöksiä joka päivä. Kaikillehan ruoka maistuu, mutta kohtuus siinäkin. 

Voisin melkeimpä sanoa, että yksi unelmani olisi syödä lautasmallin mukaan vielä joskus. Laittaa kotiruokaa sen enempää miettimättä  ja herkutella silloin tällöin! 




4 kommenttia:

  1. heippa, mulla on sama elämän tapa remontti menossa ja lähen samoista kiloista kun sä :/ mulla toi ruokapuoli on erittäin vaikee ja en oikee tiiä mitä pitäs vältellä, mitä "voi" syödä :/ oisko sulla antaa minkäänlaisia vinkkejä tqi vaikka tehä postaus sun lemppari terveellisistä ruuista :)?

    VastaaPoista
  2. Moikka! Kiva, että tulit kysymään apua ja toki neuvon ja kerron mun kokemuksien mukaan :) mulla on ruokavalio muuttunut/kehittynyt moneen kertaan, on varmaan helpompi heti saada sulle ihan yksityisesti viestiä ja kertoa niistä. Toki ruokapostauksia tulee kunhan kerkeän niitä tehdä :) etsitkö vaikka mun sivuston facessa eli Better Life Choices, sieltä pääset laittamaan mulle viestiä ja mä pääsen kätevästi puhelimella vastaamaan :)

    VastaaPoista
  3. Moikka! :) FB:ssä oon mielenkiinnolla sun postauksia lukenut ja nyt vihdoin jaksoin vaivautua tänne blogiin asti :D Tää oli tosi hyvä postaus, tykkäsin! Muutenkin vaikuttaa mielenkiintoisilta sun kirjotukset. Itse oon nyt puol vuotta tässä laihduttanut ja edelleen oon ihan hukassa et mitä uskaltaa syödä ja mitä ei... Ehkäpä löydän täältä apua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa, kiva et oot löytänyt mun face-sivuston sekä päädyit tännekkin lukemaan :) jos pohdit joitain juttuja tai on kysyttävää niin mulle voi rohkeesti sieltä fb-sivuilta laittaa viestiä niin voidaan yksityisesti jutella sun tilanteesta jos musta vaikka ois apua :)

      Poista